Po celkem častých dotazech na tyto objektivy, jsem se rozhodl o nich napsat malé povídání.
Pro článek jsem vybral i pár vzorových fotografií, které s danými skly udělá bežný fotograf jako jsem já. Pod každou fotografii jsem jako odkaz umístil ke stažení plnou fotografii ve formátu Raw. Všechny fotografie vznikly pomocí těla Canon EOS 1D II a příslušných skel. První fotografie byla vytvořena pouze s daným sklem, druhá s daným sklem + tc kenko 1,5 a třetí pokud je uvedena tak je sklo+ canon tc 2xII.
Po asi roce fotografování, jsem začal přemýšlet nad koupí teleobjektivu, moje první volba padla na Canon 70-200/4 L USM. Toto sklo je báječné ostré a lehké, ale bohužel krátké, i když dneska by jsem pro něj uplatnění určitě našel, třeba pro fotografie krajiny. Toto sklo jsem asi po půl roce vyměnil za Sigmu 100-300/4 EX HSM DG. Tahle Sigma mi vydržela asi rok a pak šla z domu, rychlost byla dobrá, když se trošku zaclonilo tak i ostrost. Další katastrofa byl stativový držák, který jsem musel nahradit mohutnějším TS-41.
Po přečtění pár rezencí padla moje další volba na:
Canon EF 400/5,6 L USM
O tomto skle se už asi nedá psát moc nového, je krásně lehké. rychlé a fotky jsou perfektně ostré. Časem jsem na něm ale našel pár nedostatků, které vedly k jeho prodeji. Tím prvním je jeho minimální zaostřovací vzdálenost, která je 3,5m. Druhý nedostatek je jeho světelnost. Když chcete fotit s tímto sklem v lese, tak se připravte na ne zrovna idealní časy při isech blížících se 1000. Pokud chcete mít fotky perfektně ostré, tak je také nutné používat stativ. Pokud by Canon toto sklo inovoval IS nejnovější generaci, tak by to byla absolutní bomba, která by umožňovala pohodlné focení jak z ruky, tak ze stativu v případě nouze a vážně bych uvažoval o jeho koupi jako doplněk k 300/2,8 L USM.
Canon EOS-1D Mark II; Datum pořízení: 2008:01:26 12:26:26; Blesk: Ne; Ohnisk. vzdálenost: 600.0mm; Čas expozice: 0.0080 s (1/125); Clona: f/8; Citlivost ISO: 400; Expoziční kompenzace: -0.67; Vyvážení bílé: Auto; Program expozice: Priorita clony (Poloautomaticky)
Canon EF 300/4 L IS USM
Když jsem kupoval tohle sklo, tak jsem si myslel, že už to bude pro mne konečná a případně bych si ho nechal jako doplněk k Canonu 500/4 L IS USM po kterém stále po očku pokukuju. Sklo je o něco rychlejší než pevná 4-stovka, má dokonalý přenos kontrastu a i ostrost je super. Stabilizace je sice první generace, ale já jsem udržel celkem bez problémů časy kolem 1/100 a to i s kenkem 1,5, se kterým dává tato kombinace příjemných 450/5,6 a to stabilizovaných a navíc ostřících od 1,5m. Sklo jsem hlavně využíval při procházkách do ZOO, kde jsem nemusel používat stativ. Na wild-life je to už horší, protože ohnisková vzálenost je stále malá a použití tc 2x má řadu omezení. To první je clona 8, což je už celkem tma v hledáčku a také je to konečná pro těla řady XXXD a XXD. Pro těla 1D funguje prostřední ostřící bod, zkoušel jsem i přelepit piny, aby tělo nedostávalo info o cloně, ale af nedokázal zaostřit, pouze docházelo k projíždění rozsahu. I tak se povedlo pár použitelných fotek, které snesou bez problémů tisk A3+.
Canon EF 300/2,8 L USM
Tohle sklo jsem kouppil naprosto náhodou, když jsem ho našel na jedné aukci na ebayi a zkusil jsem přihodit a ono to vyšlo, je sice už trošku starší, trošku poškrábané na laku, ale opticky nemá mezi mými objektivy žádnou konkurenci, je pekelně rychlé a ve spolupráci s 1D i naprosto přesné. Má supr přenost kontrastu, spoustu vychytávek atd. Jediné, co mi schází je IS, ale to už bylo 2-3x více než stál tento kus. Mezi další nevýhody patří používání stativu, bohužel sklo má 3 kg. Takže následovala koupě Gitzo GT3541LS+Gitzo GH5380S, se kterým jsem naprosto spokojen.
Shrnutí
Co napsat závěrem, všechny skla jsem pořídil v přibližně stejné cenové relaci, takže cenu bych s rozhodování vynechal. Pokud se vám podaří, jako mne sehnat starší 300/2,8 L USM, tak není co řešit, kvalita je úžasná a je to sklo na celý život. Pokud chcete kupovat sklo nové nebo novější, tak se přikláním k 300/4 L IS USM, právě z důvodu IS, které vám dává možnost fotit více akčněji a bez stativu. navíc je to asi nejuniverzálnější sklo z této trojice, umožní vám fotit i makro větších objektů (vážky, motýly, žáby, atd). Poslední zůstala 400/5,6 L USM, ke které mi chybí hlavně IS a nebo lepší světelnost, třeba jako má Minolta 400/4,5 to by pak bylo jiné kafe.
Doufám, že jsem někomu při rozhodování trochu pomohl, případné dotazy rád zodpovím po emailu či v návštěvní knize.
Související články: